Ha megvan az elhatározás, és a vállalkozás jellege lehetővé teszi, érdemes munkaviszony mellett vállalkozói jogviszonyt létesíteni. Ez meglehetős biztonságérzetet ad. Lehet, hogy fárasztó kétfelé teljesíteni, de szerintem megéri. Ha van minimum heti 36 órát elérő munkaviszonyunk, akkor pl. nem kell járulékokat kötelező jelleggel fizetni, csak ha van vállalkozói kivét. Azért ez jelentős megtakarítást jelenthet.
Az indulás: Még mindig lehet személyesen vállalkozást indítani az okmányirodákban, vagy aki már rendelkezik ügyfélkapus regisztrációval, elektronikusan is elvégezheti ezt a feladatot. Személyes tapasztalatom az, hogy mindkét esetben gyorsabb a személyes ügyintézés.
1. A lakhely szerinti okmányirodában van lehetőség kitölteni az egyéni vállalkozás indításához szükséges nyomtatványt. Ez jó sok lapból áll, esetleg érdemes letölteni az internetről és előre elkészíteni. Weblap: www.nyilvantarto.hu Itt az "Egyéni vállalkozással kapcsolatos letölthető nyomtatványok és elektronikus ügyintézés" című menüpont alatt minden információt megtalálunk. Ahhoz, hogy ezt a nyomtatványt lementhessük a számítógépünkre, először a www.apeh.hu oldalról kell telepítenünk az Általános nyomtatványkitöltő keretprogramot. Ennek a működtetéséhez Java programra is szükségünk van, de ez is letölthető innen. Tehát, az Apeh, illetve most már NAV honlapjáról a "letöltések" menüponton belül találjuk meg az ÁNYK keretprogramot, melynek letöltése viszonylag egyszerű, saját magát telepíti. Miután evvel megvagyunk, tudjuk a "nyilvantarto.hu" oldalról a megfelelő nyomtatványt telepíteni. Érdemes egyből a kitöltési útmutatót is letöltenünk. A részleteket itt nem taglalnám, hiszen tényleg nagyon alapos útmutató van hozzá mellékelve. Az okmányirodában is segítenek egyébként mindenben, ha szükség van rá. Itt helyben megkapjuk a nyilvántartási számunkat, az adószámot, statisztikai számot. 2010-től nem kötelező kiváltani a vállalkozói igazolványt. Aki mégis szeretné, 10.000.-Ft illetéket kell fizetnie. Ha nem kérjük, az az "Igazolás" lesz az alapbizonylatunk hivatalos ügyeink intézésére, amelyet az okányirodában kapunk. Akinek nincs ügyfélkapus regisztrációja, ezt is elintézheti. Erre mindenképpen szükség lesz a jövőben, hiszen minden vállalkozással, adózással kapcsolatos ügyünket csak elektronikusan tudjuk intézni. A továbbiakban az esetleges okmányirodai ügyintézés is, pl. változás esetén, már csak elektronikusan intézhető. Csak az indulás intézhető személyesen.
A bejelentkezésnél persze felmerül néhány kérdés, amit érdemes előre jól átgondolni. Esetleg nem árt, ha már ilyenkor van könyvelőnk, akivel meg tudjuk beszélni a fontos részleteket.